Utlandsauktorisation
Adoptionsorganisationer ska, utöver sverigeauktorisation, ha auktorisation för varje land som de vill samarbeta med. MFoF kan också ge auktorisation för en viss del av ett land eller för samarbete med en viss adoptionskontakt.
Utlandsauktorisation kan ges för högst två år.
Kraven för att få utlandsauktorisation är att:
- landet har en tillförlitlig reglering av internationell adoption.
- landet eller den aktuella delen av landet har en fungerande administration för internationell adoptionsverksamhet.
- organisationen kommer att förmedla adoptioner från landet på ett sakkunnigt och omdömesgillt sätt.
- verksamheten ska ske utan vinstintresse och med barnets bästa som främsta riktmärke.
- organisationen redovisar vilka kostnader som finns i landet i samband med adoption.
- eventuell annan verksamhet som organisationen bedriver, exempelvis biståndsverksamhet, inte äventyrar förtroendet för adoptionsverksamheten.
- det med hänsyn till kostnadsbilden och omständigheterna i övrigt bedöms som lämpligt att sammanslutningen inleder eller fortsätter ett adoptionssamarbete med det andra landet.
I många fall behöver organisationerna även ha tillstånd från myndigheterna i ursprungslandet för att få arbeta med adoptionsförmedling där.
Stegen nedan ger en översiktlig och förenklad beskrivning av processen vid utlandsauktorisation. Om du vill veta mer om detaljerna är du välkommen att kontakta MFoF via:
Adoptionsorganisationer ansöker om utlandsauktorisation
- Adoptionsorganisationen fyller i en särskild blankett och skickar in denna till MFoF. Det kan handla om ett nytt land organisationen vill ha auktorisation för, eller om att de behöver förnyad auktorisation för ett land om auktorisationen löper ut.
- MFoF rekommenderar att organisationerna ansöker om ny eller förnyad auktorisation senast den 31 augusti samma år som gällande auktorisation löper ut.
Uppstart
- Alla landansvariga utredare kallas till uppstartsmöte med avdelningschef och chefsjurist.
- Planering av utredningsarbete och beslut tas om vilka länder som kräver mer information från olika källor.
Uppstartsmöte bokas med MFoF:s landansvariga utredare, chefsjuristen och avdelningschefen. De landansvariga utredarna är ansvariga för att ärendena utreds på ett effektivt och rättssäkert sätt och i enlighet med tidsplanen.
Nu planeras utredningsarbetet och utredningarna tar sin början. Här avgörs också bland annat vilka länder man ska begära in ytterligare information om via International Social Service (ISS), samt om man ska samråda med några barnrättsorganisationer som är verksamma i något av länderna.
Efter uppstartsmötet skickas en förfrågan via e-post till organisationerna för att fastställa om de redan nu vet att de inte kommer ansöka om auktorisation för vissa av de länder som de har en löpande auktorisation för.
Information från andra än sökande
Vid handläggningen av utlandsauktorisationer ska MFoF inhämta information från andra än organisationen.
MFoF kan inom ramen för sitt utredningsansvar begära in ett yttrande från en annan myndighet eller från enskild fysisk eller juridisk person (remiss). MFoF kan även fråga enskilda, myndigheter och svenska och internationella organisationer om upplysningar via e-post eller telefon.
MFoF ska under utredningen samråda med den svenska utlandsmyndigheten i det andra landet, om det inte av uppenbara skäl är onödigt. Efter uppstartsmötet skickar MFoF därför ut begäran om yttranden (remiss) till utlandsmyndigheterna i de länder man förväntas få in ansökningar för.
Efter uppstartsmötet kontaktas även ISS via e-post med en begäran om att få kompletterande information avseende de länderna som valts ut vid uppstartsmötet.
Ansvar
Chefsjuristen är tillsammans med avdelningschefen ansvarig för att kontrollera att handläggningen av ärenden om auktorisation sker på ett effektivt och rättssäkert sätt. Chefsjuristen är även ansvarig för att samordna MFoF:s bedömning av de rättsliga frågorna i auktorisationsarbetet och för att kvalitetssäkra myndighetens beslut.
Generaldirektören är beslutsfattare i frågor om auktorisationer.
Ansökan granskas
- Utredaren kontrollerar ansökning och handlingar.
- Behövs kompletteringar?
Utredaren går igenom ansökningar och kontrollerar om några handlingar saknas och om alla delar i ansökan är korrekt ifyllda. Om handlingar eller uppgifter saknas begär utredaren omedelbart in en komplettering via adoptionsorganisationens allmänna e-postadress.
Om ansökan är fullständig innan eller efter komplettering kan utredningen fortsätta. Om ansökan inte är fullständig efter eventuella begärda kompletteringar kan den avvisas av MFoF.
Lagstiftning
De landansvariga utredarna ska bedöma om de har tillgång till aktuell lagstiftning, aktuella riktlinjer eller andra dokument som redovisar hur landets reglering av internationella adoptioner ser ut. Det är tillräckligt att aktuella delar finns översatta till engelska men det är viktigt att kontrollera att dokumenten kommer från en officiell eller annan tillförlitlig källa. All lagstiftning, alla riktlinjer med mera som är på andra språk översätts. Det är inte nödvändigt att ha tillgång till hela lagstiftningen men de är nödvändigt att ha tillgång till alla delar som är relevanta för handläggningen av adoptionsärenden i landet.
Organisationen ska ange vilken lagstiftning som gäller och specificera ny lagstiftning, men detta måste kontrolleras mot övrig information (bl a informationen från ISS).
Om den landansvarige upptäcker att den lagstiftning som MFoF har tillgång till inte är aktuell eller inte går att hämta från en officiell plats via Internet begärs den aktuella lagstiftningen in från sökande organisation.
MFoF har det yttersta ansvaret för att underlaget är så komplett att det kan ligga till grund för ett korrekt beslut. Men eftersom det är fråga om ett ansökningsärende är det fortfarande organisationen som ska visa att olika förutsättningar för beviljande är uppfyllda.
Det är möjligt för MFoF att begära in ytterligare utredning från organisationen. När ansökan bedöms komplett finns det dock sällan skäl att ålägga organisationen att komma in med omfattande utredning. Däremot finns det ofta skäl att ställa frågor till organisationen.
Utredning
- Utredaren bedömer om kompletterande frågor behöver ställas till sökande organisation.
- Finns det andra som ska yttra sig i utredningen?
Den ansvarige utredaren för respektive land går igenom ansökan och eventuell ytterligare utredning. Utredaren kompletterar också utredningen med material som inhämtas av MFoF. Det är viktigt att såväl informationens innehåll som tillförlitlighet bedöms. De källor som används varierar utifrån vilket land som ansökan avser och de särskilda frågor som finns gällande varje land.
Utredaren kan vid genomgången bedöma att det finns anledning att ställa frågor till organisationen. Frågorna kan vara följdfrågor på det som fyllts i ansökningsformuläret eller utifrån övrig utredning. Organisationen får en begränsad tid för att svara på frågor. För ytterligare följdfrågor kan direktkontakt tas med ansvarig handläggare hos organisationen.
MFoF kan också begära in yttranden från annan myndighet eller från någon enskild fysisk eller juridisk person. MFoF kan även ställa frågor till internationella organisationer om upplysningar till utredningen. MFoF:s insynsråd kan tillfrågas om råd i specifika frågor. Generaldirektören avgör om insynsrådet ska tillfrågas.
Ytterligare information från andra än sökande
MFoF samarbetar bland annat med andra centralmyndigheter i särskilda nätverk (för närvarande nätverket med de nordiska centralmyndigheterna och Intercountry Adoption Network [ICAN]). När ansökningarna har kommit in kontaktas de andra centralmyndigheterna via e-post för att fråga de om de har information som kan vara relevant för MFoF:s handläggning.
Samrådsmöten
Efter att ansökningarna har kommit in samråder de landansvariga utredarna varje vecka. Vid samrådsmötena deltar även chefsjuristen. Avsikten med samrådsmötena är att de landansvariga ska kunna diskutera gemensamma frågor gällande såväl handläggning som bedömningar. På detta sätt nyttjas de landansvarigas erfarenheter och myndigheten kan bättre samordna sina bedömningar i auktorisationsprocessen.
Kommunicering
- Utredningen sänds till sökande organisation som får tillfälle att yttra sig.
MFoF delger den sökande organisationen innehållet i utredningen, så att organisationen får tillfälle att yttra sig om materialet. Här ingår inte förslag till beslut. Den landansvarige utredaren bedömer vilka delar av utredningen som organisationen bör uppmanas yttra sig över och anger dessa i ett följebrev till organisationen. Sökande får möjlighet att yttra sig inom högst två veckor.
Ansökan bedöms
- Det som bedöms här är bland annat om krav uppfylls utifrån LIA, Haagkonventionen och barnkonventionen.
- Den slutliga bedömningen görs av beslutsfattaren (generaldirektören) ensam. Inför bedömningen föredras ärendet för generaldirektören.
Först och främst ska ansökan bedömas utifrån 6 a § LIA (Lagen om internationella adoptioner). En grundförutsättning är att den sökande adoptionsorganisationen har en sverigeauktorisation.
Enligt LIA får en organisation beviljas auktorisation att arbeta med internationell adoptionsförmedling i ett annat land, i viss del av ett annat land eller med viss adoptionskontakt i ett annat land, under förutsättning att;
- det andra landet har en adoptionslagstiftning eller annan tillförlitlig reglering av internationell adoption, som beaktar de grundläggande principer för internationell adoption som uttrycks i Förenta Nationernas konvention om barnets rättigheter och i 1993 års Haagkonvention om skydd av barn och samarbete vid internationella adoptioner,
- det andra landet eller den aktuella delen av det andra landet har en fungerande administration kring internationell adoptionsverksamhet,
- det står klart att sammanslutningen kommer att förmedla adoptioner från det andra landet eller den aktuella delen av det andra landet på ett sakkunnigt och omdömesgillt sätt, utan vinstintresse och med barnets bästa som främsta riktmärke,
- sammanslutningen redovisar kostnaderna i det andra landet och hur de fördelar sig,
- det med hänsyn till kostnadsbilden och omständigheterna i övrigt bedöms som lämpligt att sammanslutningen inleder eller fortsätter ett adoptionssamarbete med det andra landet, och
- sådan annan verksamhet än internationell adoptionsförmedling som sammanslutningen bedriver, inte äventyrar förtroendet för adoptionsverksamheten.
Återkallelse av auktorisation:
Om det finns grund för att återkalla utlandsauktorisationen ska ansökan om auktorisation inte bifallas. I vilka situationer en auktorisation ska återkallas framgår av 10 § LIA. Förutom när förutsättningarna i 6 eller 6 a § samma lag inte längre finns ska en utlandsauktorisation återkallas om organisationen inte uppfyller villkor som uppställts för auktorisationen.
En utlandsauktorisation ska inte heller beviljas om MFoF avser att avslå organisationens ansökan om sverigeauktorisation eller om förutsättningar för återkallelse av sverigeauktorisationen föreligger enligt 10 § LIA.
Meddelande av villkor för auktorisation
Enligt LIA får auktorisationen förenas med andra villkor som har betydelse för bedrivande av verksamheten, såsom vad som ska gälla om inbetalning av avgifter samt redovisning. MFoF har meddelat allmänna villkor för organisationernas auktorisationer (Villkor för adoptionsorganisationernas förmedlingsverksamhet) med villkorsbilagor. Särskilda villkor för en utlandsauktorisation framgår av det senaste beslutet om utlandsauktorisation.
Krav enligt Haagkonventionen
Haagkonventionen gäller som lag i Sverige.
Enligt artikel 10 i konventionen får auktorisation
beviljas och innehas endast av sammanslutningar som kan visa att de har erforderlig kompetens att genomföra de uppdrag som kan komma att anförtros dem.
Krav enligt Barnkonventionen
Barnkonventionen gäller som lag i Sverige.
Detta innebär att de flesta av barnkonventionens artiklar är direkt tillämpliga. I artikel 21 behandlas adoption särskilt.
Föredragning
- Den landansvarige utredaren sammanfattar utredningen och redogör för sin bedömning av ansökan och eventuellt ytterligare material inför generaldirektören på MFoF.
- Chefsjuristen kommer med synpunkter och bedömning.
- Generaldirektören bedömer om ärendet kan avgöras eller om ytterligare utredning krävs.
Underlag och förslag till beslut föredras (beskrivs) för MFoF:s generaldirektör. Senast fem arbetsdagar innan dess har ansvarig utredare skickat förslag till beslut till generaldirektören och chefsjuristen.
Vid föredragningen sammanfattar utredaren utredningen och redogör för sin bedömning av ansökan och eventuellt ytterligare material. Utredaren ska särskilt uppmärksamma chefsjuristen och generaldirektören på eventuella brister och tveksamheter. Därefter presenterar utredaren sin bedömning om auktorisation bör ges eller inte.
Under föredragningen har generaldirektören och chefsjuristen möjlighet att ställa frågor. Efter att utredaren är klar presenterar chefsjuristen sina synpunkter och sin bedömning. Generaldirektören bedömer därefter om ytterligare utredning behövs eller om ärendet är redo att avgöras.
Beslut
- Om beslut kan tas undertecknas det av generaldirektören.
- I beslutet ska de viktigaste delarna i utredningen beskrivas, inklusive bedömning.
MFoF:s beslut är skriftliga och innehåller en klargörande motivering (utom i de fall det är uppenbart obehövligt). Av motiveringen framgår bland annat vilka föreskrifter som har tillämpats och vilka omständigheter som har varit avgörande för bedömningen. Detta gäller oavsett om ansökan bifalls eller avslås.
Ett beslut skrivs så att de viktiga delarna av utredningen redovisas tillsammans med bedömningen. Så långt det är möjligt anges både vilka rekvisit (krav) som är uppfyllda och vilka som eventuellt inte är uppfyllda.
MFoF:s beslut får överklagas till allmän förvaltningsdomstol (förvaltningsrätt).
Beslutet undertecknas av generaldirektören. I beslutet anges även vem som föredragit ärendet.
Avslutning
- Sökande organisation, myndigheter och andra organisationer underrättas om MFoF:s beslut.
- Ärendet avslutas.
Ett flertal myndigheter och organisationer ska underrättas om MFoF:s beslut om auktorisation. Om flera auktorisationer prövats samtidigt ska en skrivelse med en sammanställning av alla beslut upprättas och skickas ut.
De myndigheter som omedelbart ska underrättas är:
- Socialdepartementet – utredaren skickar omedelbart en kopia av beslutet via e-post till MFoF:s myndighetshandläggare.
- Den permanenta byrån – Hague Conference on Private International Law (HCCH) – samlat i ett e-post.
- Utrikesdepartementet och de svenska utlandsmyndigheterna i de länder som omfattas av beviljade utlandsauktorisationer – samlat i ett e-post.
Ärendet avslutas när fyra veckor har gått från att beslutet skickats till organisationen, och inget överklagande dessförinnan inkommit.
Uppdaterad senast