- Start
- Familjerådgivning
- Kartläggning av familjerådgivningens organisering
Kartläggning av familjerådgivningens organisering.
Det finns konkreta skillnader i hur familjerådgivningen bedrivs och är organiserad i Sverige. Familjerådgivningens tillgänglighet, avgifter och utbildningsnivå är exempel på förutsättningar för arbetet som under en längre tid sett olika ut i olika kommuner. Det har inte tidigare gjorts någon undersökning av hur skillnaderna har sett ut i landet.
Använd huvudmenyn eller nedanstående meny för att hoppa till olika avsnitt i redogörelsen:
Målsättningen med enkäten är att den ska bidra till en översikt över familjerådgivningens organisation i Sveriges kommuner. Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd (MFoF) behöver denna information för att på bästa sätt kunna verka för en likvärdig familjerådgivning i landets kommuner, samt för att kunna lämna relevant stöd till kommunerna i deras arbete med familjerådgivning.
MFoF:s uppfattning är att yrkesverksamma inom familjerådgivningen också ser ett behov av en undersökning i syfte att skapa en bild av hur skillnaderna ser ut och hur det fungerar i kommunerna.
Uppgiftsinsamlingen kommer att användas i det kommande analysarbetet vid MFoF inom området.
Enkäten sändes ut via e-post under hösten 2020.
Vid utskicket har MFoF använt sig av SKR:s sändlista till samtliga kommuner. I utskicket framgick att enkäten var riktad till kommunens socialchefer men cheferna hade möjlighet att utse andra lämpliga personer för att svara på enkäten.
Enkäten hade en svarstid på 3 veckor, och en påminnelse skickades ut när en vecka av svarstiden återstod. Av Sveriges 290 kommuner har 163 kommuner svarat på enkäten, vilket motsvarar 56 procent.
Alla kommuner har inte lämnat fullständiga svar på alla frågor, och MFoF har valt att inte redovisa de svar som är ofullständiga. På grund av detta skiljer sig antalet svar på de olika delfrågorna.
Uppdaterad senast