- Start
- Föräldraskapsstöd
- Publikationer inom föräldraskapsstöd
- MFoF:s publikationer
- Att vara förälder idag - grundrapport
- Kapitel 4 - Internet och appar som stöd i föräldraskapet
- Diskussion och betydelse för praktiken
Diskussion och betydelse för praktiken
Den här undersökningen visar att kvinnor, yngre föräldrar, högutbildade, storstadsbor samt föräldrar med små barn använder internet i högre grad än andra föräldrar. Liknande resultat framkom i en tidigare kartläggning som f d Folkhälsoinstitutet gjort av föräldrars erfarenheter och intresse av olika former av föräldrastöd [ref 25]. Kartläggningen visade att många föräldrar, framför allt de yngre, använde internet som stöd i föräldraskapet. Av de yngre föräldrarna besökte över hälften olika föräldrasidor och de flesta föräldrar med spädbarn var positiva till att få mer föräldrainformation via internet och delta i webbaserade föräldrakurser.
I denna undersökning är det de offentligt drivna sajterna som är de mest besökta, 1177 Vårdguiden och myndighetshemsidor, även om man kan se vissa skillnader beroende på bland annat utbildningsnivå. I förhållande till den målgrupp som mest använder internet som stöd i sitt föräldraskap, dvs. kvinnor och högutbildade, visar en studie [ref 24] att webbsidor som enbart är faktaorienterade kan uppfattas som svårförståeliga av vissa föräldrar. Utifrån detta kan tillgängligheten behöva ses över på flera webbsidor som tillhandahåller faktabaserad hälsoinformation så att fler grupper kan ta till sig innehållet. Då denna undersökning visar att 1177 Vårdguiden har en mycket stor räckvidd har denna kanal dock en stor potential att nå många föräldrar med information. Att utveckla information och stöd om föräldraskap på 1177:s nationella och regionala sidor bör därför vara en prioritet.
Resultatet i denna undersökning visar vidare att kvinnor i större utsträckning än män söker stöd på nätet, och att föräldrar utan gymnasieutbildning är mer benägna än snittet att söka sig till sociala forum på internet. En studie från Linköpings universitet [ref 27] har visat att då cirka en fjärdedel av diskussionstrådarna på sociala forum syftar till att upprätta kontakt med andra föräldrar, signalerar de därigenom värdet av denna kontakt. I det goda föräldraskapet är föräldern, enligt den bild som förmedlades i diskussionstrådarna, inte isolerad, utan har ett kontaktnät som kan ge råd och stöd online eller offline. Kvalitén på den information som riktas till föräldrar varierar dock stort mellan olika webbsidor, och på de sociala forum som riktar sig till föräldrar sker ingen kvalitetssäkring av de råd som förmedlas mellan de som besöker dem. Därför är det viktigt att professionella som arbetar med föräldrar kan rekommendera kvalitetsmässigt bra webbsidor [ref 26].
Trots de senaste årens starka tillväxt av digitala vårdappar har endast 14 procent av föräldrarna i denna undersökning angett att de nyttjar dessa. Högutbildade och höginkomsttagare använder sig dock i något högre utsträckning digitala vårdappar. Vad gäller geografisk tillgänglighet till föräldraskapsstöd använder föräldrar utanför storstäderna internet och appar i lägre utsträckning än föräldrar i storstäderna. Detta gör att föreställningen om att en digitalisering automatiskt gör stödet tillgängligt för alla, även de som har långt att åka till exempelvis öppna mötesplatser eller gruppträffar, kan behöva omvärderas. Yrkesverksamma som funderar kring webbaserat stöd till föräldrar behöver således fortfarande beakta hur man når ut till de målgrupper som generellt sett inte använder dessa informationskällor.
Uppdaterad senast