- Start
- Internationella adoptioner
- Stöd och vägledning
- Att söka sitt ursprung
- Vägledning vid ursprungssökning
- Steg 2 - Samla information
- Rätten att ta del av information
Rätten att ta del av information
Adopterades rätt till information om sin bakgrund är en viktig princip i barnkonventionen och Haagkonventionen. Varje land har sina bestämmelser för vilken information som ska bevaras och vilken information som lämnas ut till enskilda. Möjligheten att ta del av information kan begränsas av att den biologiska modern/föräldrarna skyddas av sekretess, myndigheters beslut eller att den adopterade måste ha uppnått en viss ålder för att kunna få del av information.
Utvecklingen i världen har generellt under den senare tiden gått mot en mer flexibel hållning när det gäller sekretessfrågan om adoptivbarnets bakgrund, där barnets rätt till sitt ursprung uppvärderats i förhållande till biologiska föräldrarnas rätt till integritet. Fler ursprungs- och mottagarländer erkänner nu adopterades rätt till sitt ursprung (ref 1).
Sverige
Huvudregeln i Sverige är att all offentlig förvaltning ska kunna granskas. Offentlighetsprincipen är en grundläggande princip i svensk demokrati. En del uppgifter behöver dock hållas hemliga, som känsliga uppgifter om enskildas personliga förhållanden. Därför finns skyddsregler i offentlighets- och sekretesslagen (2009:400), OSL. Lagen innehåller bestämmelser om vilken sekretess som ska gälla för olika myndigheter och olika uppgifter. Sekretess gäller vanligtvis inte gentemot den person som uppgifterna rör. När någon begär ut uppgifter som skyddas av sekretess ska en prövning göras.
Sekretessen hos adoptionsorganisationerna och Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd (MFoF) är svagare än den som gäller inom socialtjänsten.
Adoptivföräldrar
Av föräldrabalken framgår att ett barn har rätt att av sina föräldrar få veta att hen är adopterad, och att föräldrarna är skyldiga att så snart det är lämpligt berätta det för barnet. Skyldigheten gäller adoptivföräldern eller adoptivföräldrarna, men också make eller sambo till den som har genomfört en styvbarnsadoption. Av förarbetena framgår att det är föräldrarna som får avgöra hur långtgående information som ska lämnas. Bedömningen av när frågan om adoption ska tas upp, och hur informationen ska presenteras för barnet måste göras utifrån det enskilda barnets behov och förutsättningar samt vad barnet självt uttryck. Om barnet vill veta ska föräldrarna berätta. Det framhålls vidare att avsikten inte är att föräldrarna ska avvakta med att berätta för barnet om adoptionen på grund av att frågan kan väcka känslor och frågor hos barnet, utan att det i många fall är lämpligt att genom en öppen hållning från tidig ålder successivt berätta för barnet om adoptionen och barnets ursprung.
Enligt artikel 7 i barnkonventionen har barn vidare rätt att få veta vilka dess föräldrar är. Upplysningsskyldigheten i föräldrabalken omfattar dock inte en skyldighet för adoptivföräldrarna att berätta vilka barnets biologiska föräldrar är, utan endast det faktum att barnet är adopterat. Av förarbetena framgår dock att det kan vara lämpligt att lämna ytterligare information som ger barnet möjlighet att ta till sig vetskapen om sitt ursprung. Barnet kan då själv välja om hen vill söka närmare information om sitt ursprung. En förutsättning för denna valmöjlighet är dock att barnet känner till att hen är adopterad.
Adoptionsorganisationer
Sedan 2005 är adoptionsorganisationerna enligt Lag (1997:192) om internationell adoptionsförmedling, LIA, skyldiga att dokumentera förmedlingsverksamheten. Dokumentationen ska utvisa beslut och åtgärder som vidtas i ärenden samt faktiska omständigheter och händelser av betydelse (8 b § LIA). Bakgrunden till att adoptionsorganisationerna ålagts en dokumentationsskyldighet är att den adopterade ska kunna söka sitt ursprung och också få kännedom om omständigheterna kring adoptionen. Frågor om utlämnande prövas av den som ansvarar för handlingarna.
Av 8 c § LIA framgår att den enskilde som berörs av handlingar som förvaras hos en adoptionsorganisation på begäran av denne, så snart som möjligt, ska tillhandahållas efterfrågade handlingar för läsning eller avskrivning på stället eller i avskrift eller kopia, om det inte kan antas att en annan enskild person lider men. Anser adoptionsorganisation att någon handling eller en del av en handling inte bör lämnas ut ska ärendet överlämnas till MFoF för prövning.
Socialtjänsten
Sekretess gäller inom socialtjänsten för uppgift om en enskilds personliga förhållanden, om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att den enskilde eller någon närstående till denne lider men (26 kap. 1 § OSL). Sekretessen hindrar inte att uppgifter lämnas till en person som uppnått myndig ålder, om det gäller förhållanden av betydelse för att denne ska få veta vilka hennes eller hans biologiska föräldrar är (26 kap. 8 § OSL). När en person begär att få ta del av uppgifter om sin adoption, bör socialnämnden erbjuda råd och stöd i samband med utlämnandet av uppgifterna (ref 2). Även en omyndig person kan få ut handlingar efter socialnämndens prövning. Det har dock stor betydelse hur handlingarna visas.
Det är viktigt att socialtjänsten har gått igenom handlingarna och tänkt igenom vad uppgifterna betyder och hur de, inte minst känslomässigt, kan komma att påverka den adopterade som ska få ta del av dem. Om socialtjänstens handläggare finns till hands kan personen det gäller ställa frågor eller få stöd för att bearbeta sina reaktioner på de uppgifter som finns (ref 3). Om en adopterad person begär ut uppgifter om adoptivföräldrarnas personliga förhållanden under medgivandeutredningen ska socialnämnden bedöma om det står klart att adoptivföräldrarna eller deras närstående inte lider men av att uppgifterna lämnas ut.
Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd (MFoF)
MFoF har sekretess för ärenden som rör internationella adoptionsfrågor för uppgift om enskilds personliga förhållanden, om det kan antas att den enskilde eller någon närstående till denne lider men om uppgiften röjs (26 kap. 13 § offentlighets- och sekretesslagen).
Ursprungsländer
För att ta del av vilka lagar och regler som gäller vid ursprungssökning i ett visst land, kan vägledning erhållas av Haagsekretariatets (HCCH) lista över länders ackrediterade myndigheters profiler Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Även i ISS/IRC publicerade material, Access to origins: Panorama on legal and practical considerations Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., finns viss information avseende ursprungssökning i olika länder.
Om den adopterade nekas att ta del av information kring sin bakgrund, till skydd för biologiska föräldrars identitet, går det att undersöka möjligheten att få tillgång till viss avidentifierad information såsom de biologiska föräldrarnas ålder, hälsostatus, sociala situation eller orsaken bakom att barnet lämnades för adoption.
Referenser
- Access to origins: Panorama on legal and practical considerations, International Social Service/International Reference Centre for the Right of Children Deprived of their Family (ISS/IRC). 2019: Tillgänglig: https://issuu.com/issirc/docs/tfb00031_access_to_origins_eng_web Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Nationell adoption, handbok för socialtjänsten. 2020. Tillgänglig: https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/handbocker/2020-2-6589.pdf Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Adoption – Handbok för socialtjänstens handläggning av internationella och nationella adoptioner. 2014. Tillgänglig: https://www.mfof.se/download/18.7a15f94516e8e25421b19f55/1574946555442/adoption-handbok.pdf Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Använd sidans huvudmeny eller länkarna nedan för att gå vidare till andra delar i vägledningen.
Uppdaterad senast