Steg 3 - Analysera
Varje adoption är unik, likaså den adopterades bakgrund och historia. Vad som dokumenterats beror bland annat på vem som skrev och i vilket kulturellt och historiskt sammanhang den personen var yrkesverksam. Dokumentation har ofta skrivits för att ge underlag för ett adoptionsbeslut, men det förekommer också att någon verkligen försökt skriva för att barnet i en framtid ska få kunskap om sin bakgrund.
Det kan vara bra att läsa dokumenten med ett öppet sinne. I alla händelser så kan dokumenten aldrig ge mer än en aning om de livsöden och händelser som ligger bakom adoptionen. Hur t.ex. en ekonomisk utsatt familj eller en ensamstående förälder beskrivs beror på det allmänna synsättet då dokumenten skrevs. Det beror också på inställningen hos den person, t.ex. domare, socialarbetare eller polis, som formulerade texten. Information som framgår kan vara skriven i syfte att skydda barnet eller föräldrarna.
De som lämnar barn för adoption döljer ibland information för att skydda sig eller någon annan. Det har varit vanligt, både i Sverige och utlandet, att man trott att det skulle vara bättre för barn att slippa veta vilka svårigheter som låg bakom att barnet lämnades bort för adoption. Förståelsen för att det är betydelsefullt att bevara information har blivit större med åren samtidigt som det i många länder även ställs allt högre krav på dokumentation och förvaring av dessa.
Övergripande kunskap om adoptionsverksamheten i olika världsdelar och länder finns att ta del av i boken Internationell adoption i Sverige - Politik och praktik från sextiotal till nittiotal (ref 1).
Ett stöd från socialtjänsten kan handla om att hjälpa den adopterade att gå igenom handlingar, att identifiera uppgifter som kan vara värdefulla för ett fortsatt sökande, eller att stödja i olika tankar och frågor som uppstår när den adopterade tar del av informationen.
Referenser
- Guidelines for the Alternative Care of Children: resolution / adopted by the General Assembly. 64/142. General Assembly (64th sess.: 2009-2010). Tillgänglig: https://digitallibrary.un.org/record/673583 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Använd sidans huvudmeny eller länkarna nedan för att gå vidare till andra delar i vägledningen.
Uppdaterad senast