Sverigeauktorisation
En organisation som vill förmedla internationella adoptioner måste först ha auktorisation att arbeta i Sverige. Sverigeauktorisation ges för högst fem år.
För att få auktorisation krävs att:
- organisationens huvudsakliga syfte är att förmedla internationella adoptioner
- adoptionsförmedlingen ska ske på ett sakkunnigt och omdömesgillt sätt
- verksamheten ska ske utan vinstintresse och med barnets bästa som främsta riktmärke
- organisationen har en styrelse och revisorer, att det av stadgarna framgår att sammanslutningen är öppen.
Stegen nedan ger en översiktlig och förenklad beskrivning av processen vid sverigeauktorisation. Om du vill veta mer om detaljerna är du välkommen att kontakta MFoF via:
Adoptionsorganisation ansöker om sverigeauktorisation
- Adoptionsorganisationen fyller i en särskild blankett och skickar in denna till MFoF.
- MFoF rekommenderar att organisationerna ansöker om förnyad auktorisation senast den 31 augusti samma år som en gällande auktorisation löper ut.
Uppstart
- Ansvarig utredare för sverigeauktorisation utses hos MFoF.
- Utredningsarbetet planeras vid ett uppstartsmöte med MFoF:s chefsjurist och avdelningschef.
Ansvarig utredare för sverigeauktorisation utses hos MFoF. Om möjligt är detta en utredare med erfarenhet av tillsyn av adoptionsorganisationernas verksamhet. Utredaren är ansvarig för att ärendena utreds på ett effektivt och rättssäkert sätt och i enlighet med tidsplanen.
Ett uppstartsmöte sker tillsammans med chefsjurist och avdelningschef. Här planeras utredningsarbetet och utredningen tar sin början.
Chefsjuristen är tillsammans med avdelningschefen ansvarig för att kontrollera att handläggningen av ärenden om auktorisation sker på ett effektivt och rättssäkert sätt. Chefsjuristen är även ansvarig för att samordna MFoF:s bedömning av de rättsliga frågorna i auktorisationsarbetet och för att kvalitetssäkra myndighetens beslut.
Generaldirektören är beslutsfattare i frågor om auktorisationer.
Ansökan granskas
- Utredaren kontrollerar ansökning och handlingar.
- Behövs kompletteringar?
Utredaren går igenom ansökningar och kontrollerar om några handlingar saknas och om alla delar i ansökan är korrekt ifyllda. Om handlingar eller uppgifter saknas begär utredaren omedelbart in en komplettering via adoptionsorganisationens allmänna e-postadress.
Om ansökan är fullständig innan eller efter komplettering kan utredningen fortsätta. Om ansökan inte är fullständig efter eventuella begärda kompletteringar kan den avvisas av MFoF.
MFoF har det yttersta ansvaret för att underlaget är så komplett att det kan ligga till grund för ett korrekt beslut. Men eftersom det är fråga om ett ansökningsärende är det fortfarande organisationen som ska visa att olika förutsättningar för beviljande är uppfyllda.
Det är möjligt för MFoF att begära in ytterligare utredning från organisationen. När ansökan bedöms komplett finns det dock sällan skäl att ålägga organisationen att komma in med omfattande utredning. Däremot finns det ofta skäl att ställa frågor till organisationen.
Utredning
- Utredaren bedömer om kompletterande frågor behöver ställas till sökande organisation.
- Finns det andra som ska yttra sig i utredningen?
Utredaren går igenom ansökan och eventuell ytterligare utredning. Utredaren kompletterar också utredningen med material som inhämtas av MFoF. Det är viktigt att såväl informationens innehåll som tillförlitlighet bedöms.
Utredaren kan vid genomgången bedöma att det finns anledning att ställa frågor till organisationen. Frågorna kan vara följdfrågor på det som fyllts i ansökningsformuläret eller utifrån övrig utredning. Organisationen får en begränsad tid för att svara på frågor. För ytterligare följdfrågor kan direktkontakt tas med ansvarig handläggare hos organisationen.
MFoF kan också begära in yttranden från annan myndighet eller från någon enskild fysisk eller juridisk person. MFoF kan även ställa frågor till internationella organisationer om upplysningar till utredningen. MFoF:s insynsråd kan tillfrågas om råd i specifika frågor. Generaldirektören avgör om insynsrådet ska tillfrågas.
Kommunicering
- Utredningen sänds till sökande organisation som får tillfälle att yttra sig.
MFoF delger den sökande organisationen innehållet i utredningen, så att organisationen får tillfälle att yttra sig om materialet. Här ingår inte förslag till beslut. Utredaren bedömer vilka delar av utredningen som organisationen bör uppmanas yttra sig över och anger dessa i ett följebrev till organisationen. Sökande får möjlighet att yttra sig inom högst två veckor.
Ansökan bedöms
- Det som bedöms här är bland annat om krav uppfylls utifrån LIA, Haagkonventionen och barnkonventionen.
- Den slutliga bedömningen görs av beslutsfattaren (generaldirektören) ensam. Inför bedömningen föredras ärendet för generaldirektören.
Först och främst ska ansökan bedömas utifrån 6 § LIA (Lagen om internationella adoptioner). Enligt denna får auktorisation bara ges om adoptionsorganisationen (sammanslutningen):
- har till huvudsakligt syfte att förmedla internationella adoptioner,
- det står klart att sammanslutningen kommer att förmedla adoptioner på ett sakkunnigt och omdömesgillt sätt, utan vinstintresse och med barnets bästa som främsta riktmärke, och
- har styrelse och revisorer samt stadgar som innebär att sammanslutningen är öppen.
Vidare framgår av LIA krav på att organisationen;
- om inte annat har avtalats, vid varje tillfälle ska kunna betala tillbaka medel som sökande har betalat till organisationen och som inte är ersättning för intjänat arvode, uppkomna kostnader eller gjorda utlägg samt att dessa medel ska hållas skilda från organisationens egna medel (8 d § LIA), och
- ska ha ekonomiska medel för sin avveckling (8 e § LIA).
Om grund för återkallelse av sverigeauktorisationen föreligger ska ansökan om auktorisation inte bifallas. En sverigeauktorisation kan enligt 10 § LIA återkallas bl a om adoptionsorganisationen:
- inte tillhandahåller upplysningar och handlingar som MFoF begärt som behövs i tillsynen (9 § LIA),
- inte följer MFoF:s beslut om föreläggande att avhjälpa brister i förmedlingsverksamheten (9 a § LIA),
- inte förmedlat något barn under de senaste två åren (om det inte finns särskilda skäl), eller
- inte uppfyller villkor som uppställts för auktorisationen.
Meddelande av villkor för auktorisation
Enligt LIA får auktorisationen förenas med andra villkor som har betydelse för bedrivande av verksamheten, såsom vad som ska gälla om inbetalning av avgifter samt redovisning. MFoF har meddelat allmänna villkor för organisationernas auktorisationer (Villkor för adoptionsorganisationernas förmedlingsverksamhet) med villkorsbilagor.
Krav enligt Haagkonventionen
Haagkonventionen gäller som lag i Sverige.
Enligt artikel 10 i konventionen får auktorisation
beviljas och innehas endast av sammanslutningar som kan visa att de har erforderlig kompetens att genomföra de uppdrag som kan komma att anförtros dem.
Krav enligt Barnkonventionen
Barnkonventionen gäller som lag i Sverige.
Detta innebär att de flesta av barnkonventionens artiklar är direkt tillämpliga. I artikel 21 behandlas adoption särskilt.
Föredragning
- Utredaren sammanfattar utredningen och redogör för sin bedömning av ansökan och eventuellt ytterligare material inför generaldirektören på MFoF.
- Chefsjuristen kommer med synpunkter och bedömning.
- Generaldirektören bedömer om ärendet kan avgöras eller om ytterligare utredning krävs.
Underlag och förslag till beslut föredras (beskrivs) för MFoF:s generaldirektör. Senast fem arbetsdagar innan dess har ansvarig utredare skickat förslag till beslut till generaldirektören och chefsjuristen.
Vid föredragningen sammanfattar utredaren utredningen och redogör för sin bedömning av ansökan och eventuellt ytterligare material. Utredaren ska särskilt uppmärksamma chefsjuristen och generaldirektören på eventuella brister och tveksamheter. Därefter presenterar utredaren sin bedömning om auktorisation bör ges eller inte.
Under föredragningen har generaldirektören och chefsjuristen möjlighet att ställa frågor. Efter att utredaren är klar presenterar chefsjuristen sina synpunkter och sin bedömning. Generaldirektören bedömer därefter om ytterligare utredning behövs eller om ärendet är redo att avgöras.
Beslut
- Om beslut kan tas undertecknas det av generaldirektören.
- I beslutet ska de viktigaste delarna i utredningen beskrivas, inklusive bedömning.
Ett beslut skrivs så att de viktiga delarna av utredningen redovisas tillsammans med bedömningen. Så långt det är möjligt anges både vilka rekvisit (krav) som är uppfyllda och vilka som eventuellt inte är uppfyllda.
MFoF:s beslut får överklagas till allmän förvaltningsdomstol (förvaltningsrätt).
Beslutet undertecknas av generaldirektören. I beslutet anges även vem som föredragit ärendet.
Avslutning
- Sökande organisation, myndigheter och andra organisationer underrättas om MFoF:s beslut.
- Ärendet avslutas.
Ett flertal myndigheter och organisationer ska underrättas om MFoF:s beslut om auktorisation. Om flera auktorisationer prövats samtidigt ska en skrivelse med en sammanställning av alla beslut upprättas och skickas ut.
De myndigheter som omedelbart ska underrättas är:
- Socialdepartementet – utredaren skickar omedelbart en kopia av beslutet via e-post till MFoF:s myndighetshandläggare.
- Den permanenta byrån – Hague Conference on Private International Law (HCCH) – samlat i ett e-post.
- Utrikesdepartementet och de svenska utlandsmyndigheterna i de länder som omfattas av beviljade utlandsauktorisationer – samlat i ett e-post.
Ärendet avslutas när fyra veckor har gått från att beslutet skickats till organisationen, och inget överklagande dessförinnan inkommit.
Uppdaterad senast