- Start
- Om MFoF
- Lediga tjänster
- Utredare föräldraskapsstöd
Utredare föräldraskapsstöd

Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd (MFoF) söker en utredare som vill vara med och förmedla kunskap för att barn ska få en trygg uppväxt och bra relationer till sina föräldrar.
Välkommen till oss
Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd är en kunskapsmyndighet under Socialdepartementet med ansvar för föräldraskapsstöd, familjerådgivning och den familjerätt som ligger under kommunernas socialnämnder. Myndigheten arbetar också för att internationella adoptioner av barn till Sverige ska ske enligt lag och på ett etiskt godtagbart sätt. Myndigheten har även i uppdrag att ge stöd till internationellt adopterade i samband med ursprungssökning.
Myndighetens målgrupper är yrkesverksamma och beslutsfattare i kommuner, regioner och civilsamhället, samt familjer och individer. I all vår verksamhet främjar vi barnets rättigheter som de uttrycks i barnkonventionen. På MFoF är vi överens om att lika villkor och jämställdhet är en del av vår gemensamma värdegrund och något som ska råda i familj, samhälle och arbetsliv. 2022 blev MFoF också Sveriges första hbtqi-certifierade myndighet.
MFoF erbjuder ett samhällsviktigt och engagerade arbete på en intressant och dynamisk arbetsplats. Tycker du att detta låter intressant? Då tycker vi att du ska du läsa vidare!
Ansvar och arbetsuppgifter
Som utredare på MFoF kommer du att arbeta i ett befintligt team med övriga utredare på avdelningen. Arbetsuppgifterna innebär såväl självständigt arbete som arbete i grupp tillsammans med andra medarbetare. Tjänsten som utredare är direkt underställd avdelningschefen.
Bland annat ingår följande uppgifter:
- Utveckla, bedriva och främja ett nationellt kunskapsbaserat arbete med föräldraskapsstöd.
- Ansvara för genomförande av regeringsuppdrag, framtagande av kunskapsstöd och bidra till kunskapsutveckling som kräver en kombination av att granska, analysera och sammanställa bästa tillgängliga kunskap.
- Använda och vid behov utveckla indikatorer för uppföljning på strukturell nivå, av genomförda metoder, arbetssätt och aktiviteter samt av resultat och effekter för målgrupper.
- Samverka med andra myndigheter, organisationer, huvudmän, forskare och praktiker.
- Följa forskning och annan kunskapsutveckling inom verksamhetsområdet, omvärldsförändringar och andra faktorer som påverkar målgruppernas förväntningar och behov.
- Planera och leda sammankomster och hålla presentationer, både internt och externt för olika aktörer på nationell, regional och lokal nivå.
Som utredare ingår även sedvanligt förekommande arbetsuppgifter som utredare på myndigheten, till exempel att svara på inkommande frågor och delta i gemensamma myndighets- och fortbildningsdagar. Arbetet kommer till stor del att utföras i projektform med fasta tidsramar.
Kvalifikationskrav
Vi söker dig som har:
- Akademisk examen inom folkhälsovetenskap, beteendevetenskap, psykologi, socialt arbete eller annat relevant ämnesområde. Alternativt annan akademisk utbildning i kombination med dokumenterad arbetslivserfarenhet som sammantaget bedöms ge likvärdig kompetens.
- Flerårig erfarenhet av självständigt kunskapsbaserat utredningsarbete inom statlig, regional eller kommunal verksamhet.
- Erfarenhet av strategiskt arbete, exempelvis som processansvarig i ett längre utvecklingsuppdrag.
- God kunskap om att sammanställa och skriva kunskapsbaserade rapporter.
- Vana vid att hålla i muntliga presentationer och kommunicera resultat på ett tydligt och engagerande sätt.
- Goda kunskaper i relevant lagstiftning.
- Mycket god förståelse för barns och ungas hälsa, utveckling och livsvillkor samt föräldraskapets betydelse för barns välbefinnande.
- Mycket goda kunskaper i svenska.
- Goda kunskaper i engelska.
Det är meriterande om du har:
- Högre utbildning som magisterexamen eller motsvarande.
- Dokumenterad erfarenhet av både kvalitativa och kvantitativa metoder för uppföljning och utvärdering, inklusive insamling, sammanställning och analys av forskning.
- Erfarenhet av strategiskt och/eller praktiskt arbete med föräldraskapsstöd.
Dina personliga egenskaper
Förutom de ovan nämnda kraven och meriterna behöver du också ha förmågan att kunna tänka strategiskt och ha ett brett perspektiv på frågor. För att lyckas i rollen måste du vara initiativtagande, vilket innebär att du startar olika aktiviteter och uppnår konkreta resultat.
Du behöver ha ett gott omdöme vilket innebär att du kan göra välgrundade prioriteringar och avvägningar samt representera myndigheten på ett ansvarsfullt sätt. Du behöver vara samarbetsinriktad, vilket innebär att du kan arbeta bra tillsammans med andra, kommunicera tydligt och bidra till en positiv arbetsmiljö. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Anställningen
Anställningen är en tillsvidareanställning (provanställning 6 månader tillämpas) på heltid med tillträde enligt överenskommelse.
Placeringsort är Skellefteå, men det finns möjlighet att arbeta på högre omfattning på distans för medarbetare som bor på långt pendlingsavstånd, i enlighet med MFoFs riktlinjer för distansarbete. Individuell lönesättning tillämpas.
Ansökan
Sista dag för ansökan är den 20 november 2025.
Skicka din ansökan med e-post till info@mfof.se, (eventuella bilagor bör vara i pdf-format) eller med vanligt brev till Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd, Box 35, 931 21 Skellefteå.
Eftersom vi i dagsläget inte har något rekryteringsverktyg är det viktigt att du anger dina initialer och diarienummer, AD 2025-1713 på din ansökan.
Inför rekryteringsarbetet har MFoF tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
MFoF behandlar personuppgifter i samband med att en ansökan om arbete skickas in till MFoF. Personuppgifterna behandlas för att MFoF ska kunna administrera ansökningarna och tillsätta tjänsten. Behandlingen för tillsättning av tjänsten sker som ett led i MFoF:s myndighetsutövning och övrig behandling för att utföra en uppgift av allmänt intresse.
Kontaktpersoner
Carolina Holting, avdelningschef, 010-190 11 09
Nour Gustafsson, HR-specialist 010-350 52 27
Fackliga företrädare:
SACO: Anneli Edvinsson, anneli.edvinsson@mfof.se, 010-190 11 13
ST: ST Direkt, 0771–555 444
Uppdaterad senast