- Start
- Om MFoF
- Lediga tjänster
- Handläggare med inriktning statsbidrag

Handläggare med inriktning statsbidrag
Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd (MFoF) söker nu en handläggare med inriktning statsbidrag som vill vara med och förmedla kunskap för att barn ska få en trygg uppväxt och bra relationer till sina föräldrar.
Välkommen till oss
Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd är en kunskapsmyndighet under Socialdepartementet med ansvar för föräldraskapsstöd, familjerådgivning och den familjerätt som ligger under kommunernas socialnämnder. Myndigheten arbetar också för att internationella adoptioner av barn till Sverige ska ske enligt lag och på ett etiskt godtagbart sätt och har även uppdraget att ge internationellt adopterade stöd i samband med ursprungssökning. Myndighetens målgrupper är yrkesverksamma och beslutsfattare i kommuner, regioner och civilsamhället, samt i allt större utsträckning familjer och individer.
I all vår verksamhet främjar vi barnets rättigheter som de uttrycks i barnkonventionen. På MFoF är vi överens om att lika villkor och jämställdhet är en del av vår gemensamma värdegrund och något som ska råda i familj, samhälle och arbetsliv. 2022 blev MFoF också Sveriges första hbtgi-certifierade myndighet.
MFoF erbjuder ett samhällsviktigt och engagerade arbete på en intressant och dynamisk arbetsplats. Vi söker nu en handläggare med inriktning statsbidrag till avdelningen för verksamhetsstöd.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som handläggare med inriktning statsbidrag ansvarar du för att planera, genomföra och följa upp processen för hantering av statsbidrag för myndigheten. Du kommer att handlägga statsbidrag, vara systemförvaltare för vårt bidragshanteringssystem och kvalitetssäkra arbetsprocessen för utbetalning av statsbidrag.
Du kommer att arbeta på myndighetens avdelning för verksamhetsstöd och är underställd avdelningschefen. Avdelningen består av medarbetare med olika kompetenser och bred erfarenhet inom både kommunikation, administration, upphandling, omvärldsbevakning och utveckling. MFoF är en mindre myndighet med ett brett ansvarsområde och myndigheten har regeringsuppdrag att betala ut statsbidrag inom flera olika verksamhetsområden. Det innebär att du som handläggare med inriktning mot statsbidrag kommer att arbeta med kollegor inom hela myndigheten och vara den som samordnar process och information. Du ansvara för att alla delar av processen hänger ihop och sker i rätt ordning. Rollen arbetar nära kollegor inom registratur och administration, är navet i genomförandet och har ansvar för att processen är kvalitetssäker och effektiv.
Några av arbetsuppgifterna som ingår i tjänsten är:
- Sammankalla arbetsgrupp och göra en tidsplan för aktiviteter som ska ske för respektive statsbidrag under året.
- Ta fram informationsmaterial och informera relevanta aktörer för att säkerställa att information når ut till mottagare av statsbidrag
- Handlägga inkomna ansökningar
- Löpande svara på frågor och ha dialog med mottagare av statsbidrag ex. företrädare från kommuner och regioner.
- Följa upp genomförandet och i samarbete med administration och verksamhet, utveckla processen för statsbidrag.
- Förvalta system för bidragshantering och tillsammans med administration initiera och genomföra förbättringar av process och system.
Utifrån myndighetens storlek och att mängden statsbidrag kan variera, så förutsätter rollen en flexibilitet och intresse av att kunna arbeta med olika former av arbetsuppgifter och att du är aktiv och bidrar i det löpande förbättringsarbetet.
Kvalifikationskrav
Vi söker dig som har:
- Akademisk examen från högskola/universitet med inriktning sociologi, socionom,
beteendevetenskap, juridik eller annat likvärdigt som arbetsgivaren bedömer relevant.
- Flerårig erfarenhet av självständig handläggning.
- Aktuell erfarenhet av att inhämta, analysera och sammanställa information.
- Kunskap om aktuell och relevant lagstiftning.
- Mycket goda kunskaper i svenska och goda kunskaper i engelska.
Det är meriterande om du har:
- Erfarenhet av systemförvaltning
- Erfarenhet av utvecklingsarbete och processutveckling
Dina personliga egenskaper
För att lyckas i rollen så krävs det att du har förmågan att självständigt se vad som behöver göras, tar initiativ och är duktig på att driva ditt arbete framåt. Eftersom ditt arbete kommer att innefatta mycket kontakter med andra så blir en nyckel till framgång att du lyckas väl i dina samarbeten, att du är noggrann och att du har god kommunikationsförmåga. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Anställning och ansökan
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde efter överenskommelse. Provanställning i 6 månader tillämpas. Placeringsort är Skellefteå med möjlighet att teckna individuell överenskommelse om distansarbete utifrån MFoFs riktlinjer om distansarbete.
Lön
Individuell lönesättning tillämpas.
Ansökan
Sista dag för ansökan är den 30 mars 2025.
Skicka din ansökan med e-post till info@mfof.se, (eventuella bilagor bör vara i pdf-format) eller med vanligt brev till Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd, Box 35, 931 21 Skellefteå.
Kom ihåg att ange dina initialer och diarienummer AD 2025-355 på ansökan
Kontaktpersoner
- Madelene Wigenstam, avdelningschef, 010-190 11 22
- Nour Gustafsson, HR-specialist 010-350 52 27
Fackliga företrädare:
- SACO: Anneli Edvinsson, anneli.edvinsson@mfof.se, 010-190 11 13
- ST: ST Direkt, 0771–555 444
MFoF behandlar personuppgifter i samband med att en ansökan om arbete skickas in till MFoF. Personuppgifterna behandlas för att MFoF ska kunna administrera ansökningarna och tillsätta tjänsten. Behandlingen för tillsättning av tjänsten sker som ett led i MFoF:s myndighetsutövning och övrig behandling för att utföra en uppgift av allmänt intresse.
Inför rekryteringsarbetet har MFoF tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Uppdaterad senast