PROGRAM OCH METODER FÖR FÖRÄLDRASKAPSSTÖD
Community Parent Education Program (COPE)
Målgrupp
COPE 3-12: föräldrar med barn 3-12 år. COPE Tonår: föräldrar med barn 12-18 år.
Utformning av programmet
COPE riktar sig till föräldrar med barn i åldrarna 3-12 år samt 12-18 år. Syftet med programmet är att förverkliga barns rättigheter genom att föräldrar får träna på att beakta barnets perspektiv. Programmet utarbetades ursprungligen för föräldrar till barn med utåtagerande beteende men riktar sig idag till alla föräldrar som upplever att de har behov av stöd i att hantera vardagsproblem.
Programmet består av gruppträffar som äger rum vid 9-11 tillfällen om 2 timmar där gruppen träffas en gång i veckan. Det går att minska antalet tillfällen till 7 under förutsättning att första och sista tillfället förlängs. Programmet bygger på föräldrarnas aktiva deltagande med reflekterande samtal i såväl mindre grupper som i storgrupp. Det är möjligt att utbilda sig i programmet i Sverige och utbildningarna erbjuds även digitalt.
COPE bygger på inlärningspsykologi, social inlärningsteori, kognitiv attributionsteori, systemisk familjeteori samt teorier om storgruppsprocesser. I utformningen av programmet har barnperspektivet beaktats genom att FN:s barnkonvention har varit en central utgångspunkt.
För att öka tillgängligheten på programmet har anpassningar av programmets information och material gjorts och finns översatt till bland annat somaliska, arabiska, engelska, dari och tigrinja.
Dessutom finns en flexibilitet i vilka tidpunkter som träffarna kan arrangeras.
Nivå på programmet
Universell, selektiv och indikerad.
Komponenter
Komponenter som COPE beaktar är:
- Byggande av relation
- Gemensam lek
- Aktivt lyssnande
- Färdigheter för föräldrarna själva.
Vilka kan använda sig av programmet?
COPE är tänkt att användas främst inom förskola, skola/elevhälsa och socialtjänst men även inom verksamheter inom regioner, såsom barn-och ungdomspsykiatri (BUP) samt barnhabilitering.
Uppföljning och utvärderingar
Som en del av programmet erbjuds föräldrarna en uppföljningsträff ca 3-6 månader efter avslutad kurs. Syftet är att föräldrarna ska dela med sig av erfarenheter och positiva upplevelser kring strategierna i programmet.
Resultat från genomförda studier visar bland annat att barnens beteendeproblem minskar, föräldrar slutar reagera negativt på barns beteende samt att föräldrars stress minskar.
Programmet har utvärderats i randomiserade kontrollerade studier (RCT) i Sverige och Kanada och omnämns i systematiska översikter.
Det är oklart vilka effekter COPE har jämfört med passiv kontroll eftersom det finns för få studier av metodens effekter för att förebygga psykisk ohälsa hos barn enligt SBU.
Program för att förebygga psykisk ohälsa hos barn Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.SBU 2021.
Cope ingår i Socialstyrelsens kunskapsstöd från 2021 med rekommendationer för socialtjänstens arbete som ett exempel på beteendebaserade föräldraskapsstödsprogram på indikerad nivå som bör användas. Rekommendationen gäller för barn 6–11 år med hög risk för fortsatt normbrytande beteende. Insatser för att motverka fortsatt normbrytande beteende och återfall i brott (socialstyrelsen.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Se även Metodguiden för socialt arbete: COPE (Community Parent Education) - Socialstyrelsen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Svenska effektstudier på programmet
Alfredsson, E. K., Thorvaldsson, V., Axberg, U., & Broberg, A. G. (2018). Parenting programs during adolescence: Outcomes from universal and targeted interventions offered in real-world settings. Scandinavian Journal of Psychology, 59, 378–91.
Högström, J., Olofsson, V., Öz.demir, M., Enebrink, P. & Stattin, H. (2017). Two-year Findings from a National Effectiveness Trial: Effectiveness of Behavioral and Non-behavioral Parenting Programs. Journal of Abnormal Child Psychology, 45(3), 527-42. Doi:10.1007/s10802-016-0178-0
Nystrand, C., Feldman, I., Enebrink, P. & Sampaio, F. (2019). Cost-effectiveness analysis of parenting interventions for the prevention of behaviour problems in children. PloS One, 14, e0225503.
Stattin, H., Enebrink, P., Özdemir, M. & Gionnotta, F. (2015). A national evaluation of parenting programs in Sweden: The short-term effects using a RCT effectiveness design. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 83, 1069-84. doi:10.1037/a0039328
Thorell, L. (2009). The Community parent education program (COPE): Treatment effects in a clinical and a community-based sample. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 14, 373–87.
Internationella effektstudier på programmet
Cunningham, C. E., Bremner, R., & Boyle, M. (1995) Large group community-based parenting programs for families of preschoolers at risk for disruptive behaviour disorders. Utilization, cost effectiveness, and outcome. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 36, 1141–59.
Lundahl, B.W., Tollefson, D., Risser, H. & Lovejoy, M.C. (2008). A Meta-Analysis of Father Involvement in Parent Training. Research on Social Work Practice 18(2):97-106.
Lundahl, B., Risser, H.J. & Lovejoy, M.C. (2006). A meta-analysis of parent training: Moderators and follow-up effects. Clinical Psychology Review 26(1): 86-104.
Information
Ägare
Barn-och ungdomspsykiatrin Skåne.
Kostnad
Grundkurs (3 dagar) som arrangeras av COPE-Centret kostar 7.500 kr. Påbyggnadskurs 4000 kr/heldag. Påbyggnadskurs nivå 3 kostar 4000 kr/heldag. Svenska COPE Centret erbjuder även kommuner/regioner att köpa in utbildningar som lokala kurser. Vänligen se https://svenskacope.se/kursledarutbildning för vidare information.
Kontaktuppgifter
COPE-Centret
Webbplats: https://svenskacope.se/ Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Uppdaterad senast