PROGRAM OCH METODER FÖR FÖRÄLDRASKAPSSTÖD
Marte Meo
Målgrupp
Föräldrar, lärare och vårdare som vill förbättra samspelet med barn 0-18 år som de ansvarar för.
Utformning av programmet
Marte Meo-metoden riktar sig till föräldrar, lärare och vårdare som vill förbättra samspelet med barn i åldern 0-18 år som de ansvarar för.
Syftet med metoden är att stödja och hjälpa föräldrar att se behov och resurser hos barnet samt skapa egna möjligheter att svara utvecklingsfrämjande på barnets behov. Marte Meo-metoden är en video feedback-metod vilket innebär att videokameran används som det huvudsakliga verktyget. Föräldrarna filmas i korta sekvenser och därefter analyseras vad i kommunikationen som leder till en positiv utveckling.
Insatsen varierar i intensitet och omfattning beroende på uppdrag och verksamhet samt på om Marte Meo ges som fristående insats eller som en del av en mer omfattande insats. En ungefärlig uppskattning är att insatsen består av 3–6 filmningar med återkoppling samt ett erbjudande om uppföljning efter ungefär sex månader. Det är möjligt att utbilda sig i metoden i Sverige. Metoden ges inte digitalt.
Det finns ingen tydlig beskrivning av metodens teoretiska grund. Verksamma inom området hänvisar dock främst till anknytningsteori och kommunikationsteori. Metoden har även beskrivits som en praktisk tillämpning av modern utvecklingspsykologi, där Daniel Sterns begrepp affektintoning och intersubjektivitet har en tydlig plats.
För att öka tillgängligheten av metoden har anpassningar av programmet gjorts genom att schemalägga insatserna under både dag- och kvällstid. Metoden är spridd över stora delar av världen vilket gör att information finns på fler språk (exempelvis tyska, engelska och holländska).
Nivå på programmet
Universell, indikerad och selektiv.
Komponenter
Komponenter som Marte Meo beaktar är:
- Byggande av relation
- Gemensam lek
- Aktivt lyssnande
- Färdigheter för föräldrarna själva
Vilka kan använda sig av programmet?
Marte Meo kan användas inom verksamheter såsom socialtjänst, barn- och ungdomspsykiatri (BUP) och barnhälsovården.
Uppföljning och utvärderingar
Merparten av studier av Marte Meo är för de yngre åldrarna. Metoden har utvärderats och omnämnts i en systematisk översikt. Metoden har utvärderats i randomiserade kontrollerade studier (RCT).
SBU:s upplysningstjänst identifierade en relevant systematisk översikt om Marte Meo efter litteratursökning och kvalitetsgranskning av systematiska översikter 2020, men där SBU bedömde att risken för bias var hög varför inga slutsatser presenterades.
Programmet bedöms ha viss nivå av evidens enligt nordiska The First 1000 Days in the Nordic Countries (norden.org) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Se även Metodguiden för socialt arbete: Marte meo - Socialstyrelsen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Svenska effektstudier på programmet
SBU. Marte Meo, en samspelsbehandling med videokamera som verktyg [Internet]. Stockholm: Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU); 2020. SBU:s upplysningstjänst. [2022-10-14]. Available from: http://www.sbu.se/ut202032
Balldin, S., Bergström, M., Wirtberg, I. & Axberg, U. (2018). Marte Meo and Coordination Meetings (MAC): A systemic school-based video feedback intervention—A randomised controlled trial. Child and Adolescent Social Work Journal, 36(5), 537–48.
Övriga svenska studier
Wirtberg, I. Möt mig som jag är-Utvecklingsstödjande Samspel-US. No 3. (2019). Skaraborgs institut för forskning och utveckling.
Internationella effektstudier på programmet
Balldin, S., Fisher, P.A. & Wirtberg, I. (2018). Video Feedback Intervention With Children: A Systematic Review. Research on Social Work Practice,28:82-695.
Høivik, M. S., Lydersen, S., Drugli, M. B., Onsøien, R., Hansen, M. B. & Berg-Nielsen, T. S. (2015). Video feedback compared to treatment as usual in families with parent–child interactions problems: A randomized controlled trial. Child Adolescent Psychiatry and Mental Health, 9, 3. https://doi.org/10.1186/s13034-015-0036-9 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kristensen, I. H., Simonsen, M., Trillingsgaard, T. & Kronborg, H. (2017). Video feedback promotes relations between infants and vulnerable first-time mothers: A quasi-experimental study. BMC Pregnancy and Childbirth, 17(1). https://doi.org/10.1186/s12884-017-1568-1
Rohr, D., Nettersheim, S., Deutsch, C. & Meiners, K. (2021). A mixed methods research study on the video-based counselling method Marte Meo. Couns Psychotherapy Research, 21:130-42. https://doi.org/10.1002/capr.12380 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Information
Ägare
Utbildare i Marte Meo utbildar i privat regi. Det finns således ingen ägare. Svenska Marte meoföreningen kan hänvisa till utbildare runt om i landet.
Kostnad
Kontakta Svenska Marte Meoföreningen för information avseende kostnad.
Kontaktuppgifter
Svenska Marte meoföreningen
Webbplats: https://www.martemeoforeningen.se/ Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Uppdaterad senast