Vad innebär underrättelseskyldighet vid oriktiga eller ofullständiga folkbokföringsuppgifter?
Numera omfattas samtliga myndigheter av underrättelseskyldighet vid felaktiga eller oriktiga folkbokföringsuppgifter, och således även den kommunala familjerådgivningen enligt 32 c § folkbokföringslagen (1991:481) (FOL).
Underrättelseskyldigheten gällande oriktiga eller ofullständiga folkbokföringsuppgifter innebär att en familjerådgivare har en skyldighet att underrätta Skatteverket om det kan antas att en uppgift i folkbokföringen om en person som är eller har varit folkbokförd är oriktig eller ofullständig. Det är tillräckligt med att kunna anta att en folkbokföringsuppgift är oriktig eller ofullständig. Dt är inte meningen att en familjerådgivare ska bedriva en egen utredning utan ska endast underrätta Skatteverket om informationen. Underrättelseskyldigheten är sekretessbrytande enligt 10 kap. 28 § OSL och det innebär att den kommunala familjerådgivaren kan lämna ut uppgifter som omfattas av sekretess enligt 26 kap. 3 § OSL, till Skatteverket.
Underrättelseskyldigheten gäller alla uppgifter i folkbokföringen och inte enbart uppgift om en persons adress. Det innebär att, utöver uppgift om adress, kan en underrättelse avse t.ex. namn, födelsetid, födelseort, medborgarskap och civilstånd (prop. 2020/21:160).
Uppdaterad senast