PROGRAM OCH METODER FÖR FÖRÄLDRASKAPSSTÖD
Triple P 0-5 år
The Triple P – Positive Parenting Program
Målgrupp
I Sverige finns Triple P tillgängligt för föräldrar med barn i åldrarna 0-5 år.
Utformning av programmet
Det australiensiska programmet Triple P riktar sig till föräldrar med barn i åldern 0–16 år och finns på fem olika insatsnivåer som kan erbjudas beroende på föräldrarnas behov. I Sverige finns programmet för föräldrar till barn i åldern 0-5 år. Syftet med programmet är att främja social hållbarhet genom att stärka relationen mellan föräldrar och barn och ge föräldrarna färdigheter och tilltro till sin föräldraförmåga. Genom att förebygga och upptäcka svårigheter tidigt är målet med programmet att minska risken för att barnen utvecklar allvarligare problem på längre sikt, men även att stödja föräldrar med barn som redan har utvecklat beteendeproblem. I Sverige erbjuds föreläsningar och enskild rådgivning på universell och selektiv nivå. Gruppträffarna erbjuds även på indikerad nivå från exempelvis BVC-sjuksköterska eller mödra- och barnhälsovårdspsykolog.
Programmet består i Sverige (Uppsala) av tre nivåer riktade till föräldrar med barn i förskoleåldern (listade i ökande intensitetsordning):
- Föreläsningar i grupp (3 sessioner)
- Enskild rådgivning (3–4 sessioner)
- Gruppträffar (8 sessioner, 4 gruppsessioner och 4 individuella telefonsessioner)
Det är möjligt att utbilda sig i programmet i Sverige och utbildningen erbjuds i dagsläget även digitalt, dock endast på engelska.
Programmets innehåll bygger på social inlärningsteori/kognitiv beteendeterapi (KBT) och bygger på forskning om risk- och skyddsfaktorer. I utformningen och anpassningen av programmet till svensk kontext har barnperspektivet beaktats genom att både förskolans läroplan samt FN:s barnkonvention har inkluderats i utformningen.
Det ursprungliga programmet finns översatt till ett flertal språk och är utvärderat i samarbete med utvecklaren av Triple P (Matthew Sanders, University of Queensland). För att öka tillgängligheten på programmet i Sverige har anpassningar av programmets information och material gjorts. Utövare som talar målgruppens språk används om möjligt. Även tolk och barnvakt erbjuds vid behov. Dessutom finns en flexibilitet i tidpunkter för när aktiviteterna kan genomföras.
Nivå på programmet
Universell, selektiv och indikerad.
Komponenter
Komponenter som Triple P beaktar är:
- Byggande av relation
- Gemensam lek
- Aktivt lyssnande
- Färdigheter för föräldrarna själva.
Vilka kan använda sig av programmet?
Triple P är möjligt att använda inom flera verksamheter, till exempel förskola, öppen förskola, mödra- och barnhälsovård och av olika professioner, bland annat socionomer.
Uppföljning och utvärderingar
Uppföljning av föräldrarnas upplevelse av programmet i praktiken genomförs genom en enkätundersökning.
Programmet har utvärderats i flera randomiserade kontrollerade studier (RCT) i olika delar av världen, bland annat i Sverige och Australien.
I en svensk studie från 2022 pekar resultaten på positiva förändringar hos förskolebarn i form av minskade beteendeproblem och ökade kamratrelationsstärkande beteenden. Hos föräldrarna sågs förbättringar avseende föräldraförmåga, minskad grad av nedstämdhet, minskad stress och färre konflikter med partnern. Många förbättringar höll i sig ett år efter deltagande i programmet. Implementeringen av programmet i svensk förskola bedömdes vara gynnsam.
Programmet finns med i flera systematiska översikter i hela åldersspannet 0-16 år som generellt pekar på positiva resultat på barns beteendeproblem och föräldraförmåga, men även på sådant som kan förbättras i vetenskapliga utvärderingar.
Triple P minskar utagerande problem i åldern 2–12 år på indikerad nivå enligt Program för att förebygga psykisk ohälsa hos barn Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.SBU 2021.
Triple P ingår i Socialstyrelsens kunskapsstöd från 2021 med rekommendationer för socialtjänstens arbete som ett exempel på beteendebaserade föräldraskapsstödsprogram på indikerad nivå som bör användas. Rekommendationen gäller för barn 6–11 år med hög risk för fortsatt normbrytande beteende. Se: Insatser för att motverka fortsatt normbrytande beteende och återfall i brott (socialstyrelsen.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Programmet bedöms ha bra nivå (näst högsta graden) av evidens enligt nordiska The First 1000 Days in the Nordic Countries (norden.org) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Programmet visar lovande effekt för föräldrar till barn i åldern 0-12 år enligt amerikanska Blueprints Programs – Blueprints for Healthy Youth Development Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Triple P nivå 4 är väl underbyggt med högsta graden av evidens medan Triple P nivå 2 påvisar lovande evidens (båda för föräldrar till barn i åldern 0-12 år) enligt amerikanska CEBC » Topic › Parent Training Programs Behavior Problems (cebc4cw.org) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Se även Metodguiden för socialt arbete: Triple P (Positive Parenting Program) - Socialstyrelsen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Svenska effektstudier på programmet
Dahlberg, A., Salari, R., Fängström, K., Fabian, H. & Sarkadi, A. (2022). Successful implementation of parenting support at preschool: An evaluation of Triple P in Sweden. PloS one, 17(4). doi: 10.1371/journal.pone.0265589
Sampaio, F., Sarkadi, A., Salari, R., Zethraeus, N. & Feldman, I. (2015). Cost and effects of a universal parenting programme delivered to parents of preschoolers. European Journal of Public Health, 25(6), 1035-42. https://doi.org/10.1093/eurpub/ckv106 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Övriga svenska studier
Wells, M., Sarkadi, A. & Raziye, S. (2016). Mothers’ and fathers’ attendance in a community-based universally offered parenting program in Sweden. Scandinavian Journal of Public Health. 44. 274-80. 10.1177/1403494815618841.
Internationella effektstudier på programmet
De Graaf, I., Speetjens, P., Smit, F., de Wolff, M. & Tavecchio, L. (2008). Effectiveness of the Triple P Positive Parenting Program on behavioral problems in children, a meta-analysis. Behavior Modification, 32, 714-25.
Nogueira, S., Canário, A. C., Abreu-Lima, I., Teixeira, P. & Cruz. O. (2022). Group Triple P Intervention effects on children and parents: a systematic review and meta-analysis. International Journal of Environmental Research and Public health, 19, 2133.
Nowak, C. & Heinrichs, N. (2008). A comprehensive meta-analysis of Triple P-Positive Parenting Program using hierarchical linear modeling: effectiveness and moderating variables. Clinical Child and Family Psychology Review, 11, 114-44.
Sanders, M. R., Kirby, J. N., Tellegen, C. L., & Day, J. J. (2014). The Triple P positive parenting program: a systematic review and meta-analysis of a multi-level system of parenting support. Clinical Psychology Review, 34, 337-57.
Wilson, P., Rush, R., Hussey, S., Puckering, C., Sim, F., Allely, C.S., Doku, P., McConnachie, A. & Gillberg, C. (2012). How evidence-based is an “evidence-based parenting program”? A PRISMA systematic review and evaluation of Triple P. BMC Medicine, 10, 130.
Information
Ägare
I Sverige är Uppsala kommun förvaltare.
Kostnad
Programmet inklusive material är kostnadsfritt för deltagande föräldrar. Det finns ingen fast kostnad för att utbilda utövare, utan denna förhandlas med Triple P i Australien inför varje tillfälle.
Kontaktuppgifter
Uppsala Kommun: Elin Andersson (samordnare för Föräldravägledningen Triple P)
Sandrine Karlsson (samordnare för Föräldravägledningen Triple P)
Anna Hanning (chef för Öppna förskoleverksamheten/Föräldravägledningen Triple P)
Webbplats: https://triplep.uppsala.se/ Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Internationell webbplats: https://www.triplep.net/glo-en/home/ Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Uppdaterad senast