PROGRAM OCH METODER FÖR FÖRÄLDRASKAPSSTÖD
Parenting Young Children (PYC)
Målgrupp
Föräldrar med intellektuell funktionsnedsättning eller andra kognitiva svårigheter som har yngre barn (0- 6 år).
Utformning av programmet
PYC riktar sig till föräldrar med intellektuell funktionsnedsättning eller andra kognitiva svårigheter som har yngre barn (0- 6 år). Programmet går även att anpassas till föräldrar med äldre barn genom att använda samma undervisningsstrategier för förälderns inlärning. Syftet med programmet är att i hemmiljö stärka föräldrarnas förmåga till omvårdnad, säkerhet och samspel med barnet. Föräldrastödsprogrammet är lämpligt att använda till de föräldrar som lär sig bättre av att göra och träna konkret och som kan ha svårt att omsätta råd till tillämpning av nya föräldrastrategier.
Processen från att interventionen inleds till dess den avslutas är beroende av förälderns behov. Den omfattar vanligen en tidsperiod på 5-8 månader, men kan även pågå längre. PYC består av olika delar och alla delar handlar om att ta hand om ett barn. En del handlar om vad barn behöver och vad föräldrar kan göra för barnet inom grundläggande omsorg och säkerhet. En annan del handlar om relationen mellan föräldrar och barn och inlärning av samspelsfärdigheter. Exempelvis att barn behöver stöd och uppmuntran från sin förälder för att lära sig nya saker och utvecklas. Inlärning stöds av rollspel, färdighetsträning, steg för steg instruktioner, checklistor och pedagogisk feedback för korrigering.
Programmet erbjuds i dagsläget både fysiskt och digitalt. Det är möjligt att utbilda sig i programmet i Sverige.
Programmet bygger på anknytningsteori, social inlärningsteori och forskningsbaserad kunskap om hur interventionen bör anpassas till personer som har kognitiva svårigheter.
Anpassningar av programmets information och material har gjorts för att underlätta informationstillgänglighet för föräldrar med kognitiva svårigheter.
Nivå på programmet
Indikerad.
Komponenter
Komponenter som PYC beaktar är:
- Byggande av relation
- Gemensam lek
- Aktivt lyssnande
- Färdigheter för föräldrarna själva.
Vilka kan använda sig av programmet?
PYC är möjlig att använda bland yrkesverksamma som möter föräldrar med kognitiva svårigheter. Programmet har huvudsakligen använts av socialtjänst, familjebehandlare, hemterapeuter och familjepedagoger, men även av boendestödjare och för pedagogiskt ungängesstöd när barn är placerade i samhällsvård.
Uppföljning och utvärderingar
Efter varje träff genomför PYC-handledaren en utvärdering av hur mötet genomfördes med syfte att kunna förbättra insatserna utifrån varje förälders behov.
Ett resultat av befintliga studier av PYC är bland annat att stress och situationer av oro minskade signifikant för föräldrar och familjer efter att ha genomfört programmet, samt att yrkesverksamma tycker att programmet utvecklar föräldrars omvårdnad om och interaktion med barnet.
Programmet har utvärderats men inte i någon randomiserad kontrollerad studie (RCT). Forskning pågår för att utvärdera PYC i hemmiljö för föräldrar med kognitiva svårigheter där det finns risk för försummelse.
Programmet bedöms sakna evidens för föräldrar med barn i åldern 0-6 år enligt nordiska The First 1000 Days in the Nordic Countries (norden.org) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Svenska effektstudier på programmet
Saknas.
Övriga svenska studier
Mc Hugh, M. & Starke, M. (2020). Investigating feasibility and fidelity of the Parenting Young Children program in Sweden. Evaluation and Program Planning, 80, 101702. https://doi.org/10.1016/j.evalprogplan.2019.101702.
McHuge, E. & Starke, M. (2015). Understanding support worker’s competence development in working with parents with intellectual disability. Journal of Intellectual Disabilities, 19(4):326-41. doi: 10.1177/1744629515576045.
Mc Hugh, E. (2016). Implementing a Program for Parents with Intellectual Disability in Sweden: A Feasibility Study. Doktorsavhandling, Göteborgs universitet.
Starke, M., Wade, C., Feldman, M. A., & Mildon, R. (2013). Parenting with disabilities: Experiences from implementing a parenting support programme in Sweden. Journal of Intellectual Disabilities, 17(2), 145-56.
Internationella effektstudier på programmet
Saknas.
Övriga internationella studier
Mildon, R., Wade, C. & Matthews, J. (2008). Considering the contextual fit of an intervention for families headed by parents with an intellectual disability: An exploratory study. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 21(4), 377–87.
Wade, C., Llewellyn, G. & Matthews, J. (2008). Review of parent training interventions for parents with intellectual disability. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities 21, 351-66.
Information
Ägare
PYC har prövats och utvecklats till svenska förhållanden i samarbete med Parenting Research Centre i Melbourne. Sedan 2015 samägs och drivs det svenska utvecklings- och utbildningsarbetet av PYC utav ett konsortium där SUF-Kunskapscentrum vid Region Uppsala, Göteborgsregionen FoU i Väst och FoU Centrum för vård, omsorg och socialt arbete Linköping ingår.
Kostnad
Utbildningsavgiften för grundutbildningen i PYC är under 2022 16 900 kr (exkl. moms) och innefattar tre och en halv utbildningsdag, sju metodstödstillfällen samt kurs och utbildningsmaterial.
Kontaktuppgifter
Kontaktuppgifter till utbildare och regionala samordnare i PYC finns på webbplatsen www.pyc.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
För att tillhandahålla utbildning kontaktas:
Sandra Melander (Samordnare för PYC och utbildningsadministration)
Uppdaterad senast