Förskola
Förskolan är en viktig arena som bjuder in till samverkan i möten mellan barn, deras föräldrar och pedagoger och når väldigt många föräldrar.
Under förskoleåren och är det vardagliga mötet mellan förälder och pedagog vid hämtning och lämning ett viktigt universellt stöd till föräldrarna. Det är också ett viktigt tillfälle för utbyte av information och samarbete kring barnet. Undersökningar visar att föräldrar sätter stort förtroende till pedagogers kunnande och kompetens. Andra forum för samverkan inom förskolan och grundskolan kan vara föräldramöten, informationskvällar och utvecklingssamtal. I vissa kommuner erbjuds föräldraskapsstödsprogram via förskola och grundskola.
I Bris rapport Se mig – rätten till stöd tidigt i livet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. tydliggörs de yngsta barnens behov och rättigheter. För att underlätta de viktiga samtalen som kan äga rum och göra skillnad på förskolan har Bris tagit fram Goda samtal om svåra ämnen – En guide i mötet med föräldrar till de yngsta barnen. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Det finns ett lättillgängligt kommunikationsmaterial till föräldrar, med samhällets erbjudande om hälsofrämjande insatser för de yngsta barnen på sex olika språk, framtagit av Uppdrag Psykisk hälsa inom SKR.
Grundskolan
För att stödja barnets utvecklingsmöjligheter är förtroendefulla relationer och en väl fungerande samverkan mellan skolan och vårdnadshavarna väldigt viktig. Grundskolan och den anpassade grundskolan har ett ansvar att se till att möten mellan skola och vårdnadshavare blir av och därigenom skapa möjlighet att lära känna varandra och på så sätt skapa en god samverkan för att barnet ska få en positiv skolgång.
Fritidshemmet ska, liksom förskoleklassen och skolan, sträva efter att uppväga skillnader i elevers förutsättningar att utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål. Fritidshemmet är en viktig mötesarena mellan skola och vårdnadshavare. Personalen i fritidshem blir en ”spindel i nätet” eftersom de träffar vårdnadshavarna oftare än skolpersonalen, när elever lämnas och hämtas på fritidshemmet.
”Fritids” kan planera för olika former av möten där elever, föräldrar och personal träffas, till exempel vid ”öppet hus” eller vernissage. Föräldrar får då möjlighet att se och ta del av verksamheten vilket gynnar samverkan med personalen och relationen till barnet. Det är också ett tillfälle att prata med personalen mer informellt och för föräldrar att mötas och skapa nya kontakter.
Uppdaterad senast