PROGRAM OCH METODER FÖR FÖRÄLDRASKAPSSTÖD
Project Support
Målgrupp
Våldsutsatta föräldrar med barn 3-9 år som har beteendeproblem.
Utformning av programmet
Project Support är ett program utvecklat i USA som riktar sig till våldsutsatta föräldrar med barn i åldern 3-9 år som upplevt våld i familjen och har beteendeproblem. Programmet passar föräldrar som bor i skyddade boenden eller befinner sig i andra situationer där våldet har upphört. Syftet med programmet är att stärka föräldern i sin nya situation, men också ge stöd i föräldraskapet och där med stötta barnet och minska barnets problembeteende.
Project Support är en individanpassad insats där föräldern genomgår programmet under så lång tid som behovet finns. Generellt brukar träffarna äga rum vid 20-25 tillfällen med ett regelbundet intervall (ungefär en gång i veckan). Programmet ges i det egna hemmet. Halva tiden av träffen ägnas åt socialt och emotionellt stöd, exempelvis att ge föräldern kunskap om våldets påverkan och stöd vid ekonomiska svårigheter. Den andra halvan av tiden får föräldern träna på nio specifika föräldrafärdigheter. Dessa är; aktiv närvaro, beröm, lyssna och trösta, visa extra uppskattningar, belöningar, tydliga instruktioner, tillrättavisa och avleda, vänta-ny chans, borttagande samt paus.
Föräldrafärdigheterna övas först i rollspel tillsammans med behandlaren där förälder och behandlare växelvis tar barnets roll innan föräldern övar med barnet. Kontinuerligt utvärderas hur föräldern klarar att tillämpa färdigheter, först tillsammans med behandlaren och sedan tillsammans med sitt barn i närvaro av behandlaren. Programmet erbjuds i dagsläget inte i digital form. Det är möjligt att utbilda sig i programmet i Sverige.
Programmet bygger på inlärningspsykologi och anknytningsteori. För att öka tillgängligheten på programmet har anpassningar av programmets information och material gjorts. Manualen och programmet finns på svenska och engelska samt vissa delar på spanska. Utbildning i programmet kan ges på den ort där behov finns, under förutsättning att det finns ca 17 betalande deltagare som vill gå uppdragsutbildningen.
Nivå på programmet
Indikerad.
Komponenter
Komponenter som Project Support beaktar är:
- Byggande av relation
- Gemensam lek
- Aktivt lyssnande
- Färdigheter för föräldrarna själva att hantera sin situation
Vilka kan använda sig av programmet?
Project Support används idag i första hand av socialtjänsten. Programmet används även inom barn- och ungdomspsykiatrin (BUP) samt inom skyddade boenden.
Uppföljning och utvärderingar
Det är upp till varje verksamhet att avgöra om en uppföljning av föräldrarnas upplevelse av programmet genomförs eller inte. Däremot sker regelbundna avstämningar med föräldern under programmets gång. I samband med att varje föräldrafärdighet har lärts in genomför handledaren korta avstämningar med föräldern (dvs. nio avstämningar).
Programmet i sin helhet och specifika delar av programmet har utvärderats i randomiserade kontrollerade studier (RCT) i USA med positiva effekter på föräldraförmågan hos våldsutsatta mammor och deras barns beteendeproblem, liksom på föräldraförmågan hos mammor till barn som har utsatts för vanvård och misshandel.
Programmet ingår i en systematisk översikt och utvärdering av SBU från 2018 om öppenvårdsinsatser för familjer där barn utsätts för våld och försummelse. För Project Support är det vetenskapliga underlaget begränsat för att säga att insatserna kan minska våld och försummelse inom familjer med barn upp till skolåldern. Resultaten som finns visar färre anmälningar om våld och försummelse, mindre utagerande beteende hos barn samt förbättrat samspel mellan barn och föräldrar, jämfört med familjer som fått sedvanlig insats.
Project Support har även rapporterats fungera avseende programtrohet och acceptans av behandlare och föräldrar i en svensk genomförbarhetsstudie.
Se även Metodguiden för socialt arbete: Project Support - Socialstyrelsen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Svenska effektstudier på programmet
Saknas.
Övriga svenska studier
Almqvist, K. & Draxler, H. (2016). Project Support: En genomförbarhetsstudie av ett individuellt föräldrastöd i socialtjänsten för våldsutsatta föräldrar. Forskningsrapport, Karlstad University Studies:26.
Broberg, A., Almqvist, K., Appell, P., Axberg, U., Cater, Å., Draxler, H., Eriksson, M., Grip, K., Hjärthag, F,. Hultmann, O., Iversen, C & Röbäck de Souza, K. (2015). Utveckling av bedömningsinstrument och stödinsatser för våldsutsatta barn. Göteborgs Universitet i samarbete med Karlstads universitet, Mälardalens högskola och Örebro universitet.
Draxler, H. (2022). Initial transfer of Project Support from the US to Sweden: Feasibility and clinical aspects as viewed by counsellors and parents. Doktorsavhandling, Karlstads universitet. http://kau.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1669911&dswid=-8041 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Draxler, H., McDonald, R., Hjärthag, F. & Almqvist, K. (2020). From doubt to trust: Swedish mothers’ and counsellors’ experience testing a parenting programme for mothers exposed to intimate partner violence whose children have developed behavioural problems. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 25(4):972–83.
Draxler, H., Hjärthag, F. & Almqvist, K. (2019). Replicability of effect when transferring a supportive programme for parents exposed to intimate partner violence and their children from the US to Sweden. Child Care in Practice, 25(4), 367-82.
Internationella effektstudier på programmet
Jouriles, E. N., McDonald, R., Rosenfield, D., Norwood, W. D., Spiller, L., Stephens, N., Corbitt-Shindler, D. & Ehrensaft, M. (2010). Improving parenting in families referred for child maltreatment: A randomized controlled trial examining effects of Project Support. Journal of Family Psychology, 24(3), 328– 38. https://doi.org/10.1037/a0019281 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Jouriles, E. N., McDonald, R., Rosenfield, D., Stephens, N., Corbitt-Shindler, D. & Miller, P. C. (2009). Reducing conduct problems among children exposed to intimate partner violence: A randomized clinical trial examining effects of Project Support. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 77(4),705–17.
McDonald, R., Dodson, M.C., Rosenfield, D. et al. (2011). Effects of a Parenting Intervention on Features of Psychopathy in Children. J Abnorm Child Psychol 39, 1013–23. https://doi.org/10.1007/s10802-011-9512-8.
Rancher, C. (2021). Caregiver-child communication following child sexual abuse: A pilot trial of a Project Support module. Doctoral thesis. Southern Methodist University, Dallas.
Information
Ägare
Karlstads universitet.
Kostnad
13 000 kr per deltagare.
Kontaktuppgifter
Helena Draxler
Webbplats: http://draxler.se/tjanst/project-support/ Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Uppdaterad senast