PROGRAM OCH METODER FÖR FÖRÄLDRASKAPSSTÖD
International Child Development Programme (ICDP)
Vägledande samspel
Målgrupp
Föräldrar och omsorgspersoner till barn 0–17 år.
Utformning av programmet
ICDP är ett hälsofrämjande och förebyggande program som riktar sig till föräldrar och omsorgspersoner till barn i åldern 0–17 år. Syftet med programmet är att omsorgspersoner ska få en ökad lyhördhet för barns känslomässiga behov. Programmet syftar också till att förebygga försummelse och övergrepp mot barn. Träffarna tillsammans med föräldrar/omsorgspersoner sker under 5–8 träffar.
Det är möjligt att utbilda sig i ICDP Sverige med tre olika alternativ:
- Centrala Bas- och Vägledarutbildningar som hålls i Stockholm, 2+2 heldagsträffar med ca en månads intervall.
- Tvåårig utbildning till utbildare/handledare i programmet. Utbildningen är också ackrediterad som fördjupningskurs inom området Hälsopsykologi samt Pedagogisk psykologi som 1 av 6 specialistkurser för psykologer.
- Uppdragsutbildning på Bas- och Vägledarnivå som hålls där organisationen finns. Utbildningen omfattar minst 24 timmar och ger en teoretisk och praktisk fördjupning i ICDP. Utbildningar på andra orter efter förfrågan.
ICDP erbjuds både som utbildningsinsats till professionella (psykologer, specialpedagoger, mödravårdscentraler (MVC), barnavårdscentraler (BVC), sjuksköterskor, socionomer etc.) och till omsorgspersoner (föräldrar, förskollärare, lärare, socialarbetare etc.). Programmet erbjuds även i digital form.
Programmets innehåll bygger på kombinerade metoder som har sin teoretiska grund i barns emotionella och kognitiva utveckling. För att ta hänsyn till hur närhet och lärande också är beroende av det kulturella sammanhanget inkluderas teorier inom det sociokulturella fältet. Programmet är även förankrat i förskolans och skolans uppdrag vars syfte är att barn och elever inhämtar och utvecklar kunskaper och värden i samspel med andra. I utformningen av programmet har barnperspektivet beaktats genom att FN:s barnkonvention har varit en central utgångspunkt.
För att öka tillgängligheten på programmet har anpassningar av programmets information och material gjorts. Materialet är översatt till 14 språk där norska är originalspråket (somaliska, arabiska, albanska, engelska, franska, kurdiska, franska, turkiska, ryska, vietnamesiska, thailändska, polska och samiska).
Nivå på programmet
Universell och selektiv.
Komponenter
Komponenter som ICDP beaktar är:
- Byggande av relation
- Gemensam lek
- Aktivt lyssnande
- Färdigheter för föräldrarna själva.
Vilka kan använda sig av programmet?
ICDP kan användas inom mödravårdscentraler (MVC), barnavårdscentraler (BVC), förskola, skola, socialtjänst, familjehem och hem för vård eller boende (HVB) för barn och unga.
Uppföljning och utvärderingar
Uppföljning av föräldrars och omsorgspersoners upplevelse av programmet sker genom ett utvärderingsinstrument som tillhandahålls till alla vägledare.
Det finns flera norska studier baserade på rapportering från föräldrar genom intervjuer och frågeformulär som dokumenterar en upplevd effekt av ICDP.
En RCT-studie från Norge är publicerad, men ICDP finns inte med i någon systematisk översikt. RCT-studien undersökte universellt föräldrastöd i grupp med ICDP till föräldrar med barn i åldern 0-18 år. Interventionen verkar ha haft en signifikant positiv effekt på föräldrarna och relationen mellan föräldrar och barn jämfört med föräldrar i kontrollgruppen, både omedelbart efter interventionen och vid 4-månaders uppföljning. Föräldrarna kände sig närmare sitt barn direkt efter avslutat program och rapporterade färre konflikter gällande barnuppfostran vid uppföljningen efter 4 månader. Studien visade små eller inga effekter på barnen.
Programmet bedöms ha viss dokumentation enligt norska Ungsinn Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Programmet bedöms sakna evidens enligt nordiska The First 1000 Days in the Nordic Countries (norden.org) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Programmet har liten påvisad effekt (lägsta graden av evidens) enligt finska Kasvun tuki Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. (Tidig insats).
Den norska RCT-studien från 2022 var inte inkluderad i ovan gjorda sammanställningar.
Internationella effektstudier på programmet
Brekke, I., Smith, O. R. F., Skjønsberg, E. E., Holt, T., Helland, M. S. et. al. (2022). Effectiveness of the International Child Development Programme: Results from a randomized controlled trial. Child & Family Social Work, 1-15. https://doi.org/10.1111/cfs.12973 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Sherr, L., Skar, A-M., Clucas, C., von Tetzchner, S., & Hundeide, K. (2014). Evaluation of the International Child Development Programme (ICDP) as a community-wide parenting programme. European Journal of Developmental Psychology, 1:1-17.
Skar, A-M. S., von Tetzchner, S., Clucas, C. & Sherr, L. (2015). The long-term effectiveness of the International Child Development Programme (ICDP) implemented as a community-wide parenting programme. European Journal of Developmental Psychology, 12:54-68.
Skar, A.-M. S. et al. (2014). Evaluation of Follow-Up Effects of the International Child Development Programme on Caregivers in Mozambique. Infants & Young Children 27(2):120-35.
Information
Ägare
Stiftelsen ICDP Sverige.
Kostnad
Vägledning är kostnadsfritt inom kommun och region. Utbildning Bas och Vägledare kostar ca 7900 kr och Utbildare 38 000 kr per deltagare.
Kontaktuppgifter
För centrala utbildningar kontaktas stiftelsens representant Paul Bergman.
Lokalt kontaktas utbildare och vägledare inom region och kommun som nås via sökfunktion på ICDP:s webbplats www.icdp.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Uppdaterad senast