- Start
- Om MFoF
- Lediga tjänster
- Kommunikatör till MFoF
Kommunikatör till MFoF
Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd (MFoF) söker en erfaren och driven kommunikatör som vill vara med och förmedla kunskap för att barn ska få en trygg uppväxt och bra relationer till sina föräldrar.
Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd är en kunskapsmyndighet under Socialdepartementet med ansvar för föräldraskapsstöd, familjerådgivning och den familjerätt som ligger under kommunernas socialnämnder. Myndigheten arbetar också för att internationella adoptioner av barn till Sverige ska ske enligt lag och på ett etiskt godtagbart sätt och har även uppdraget att ge internationellt adopterade stöd i samband med ursprungssökning. Myndigheten har föreskriftsrätt, utfärdar allmänna råd, betalar ut statsbidrag samt ansvarar för officiell statistik. Myndighetens målgrupper är yrkesverksamma och beslutsfattare i kommuner, regioner och civilsamhället, samt i allt större utsträckning familjer och individer. I all vår verksamhet främjar vi barnets rättigheter som de uttrycks i barnkonventionen. På MFoF är vi överens om att lika villkor och jämställdhet är en del av vår gemensamma värdegrund och något som ska råda i familj, samhälle och arbetsliv. 2022 blev MFoF också Sveriges första HBTQi-certifierade myndighet.
MFoF har haft en mycket positiv utveckling sedan myndigheten 2018 omlokaliserades till Skellefteå med nya uppdrag och allt större förtroenden inom våra verksamhetsområden. Myndigheten har i dag 41 anställda. Vi söker nu en kommunikatör för tillsvidareanställning på heltid. MFoF tillämpar sex månaders provanställning. Vi söker dig som vill arbeta i en verksamhet med uppdraget att förmedla kunskap för att barn ska få en trygg uppväxt och bra relationer till sina föräldrar.
Som kommunikatör kommer du arbeta i ett kreativt och kompetent team på myndighetens verksamhetsstöd. Verksamhetsstödet består av 9 medarbetare med olika kompetenser och bred erfarenhet. Tillsammans bidrar vi till en hållbar myndighet med både operativt och strategiskt helhetstänk för att på bästa sätt kunna utföra myndighetens uppdrag.
Ansvar och arbetsuppgifter
Rollen som kommunikatör på MFoF är bred och innebär att du ska vara strategiskt och operativt kommunikationsstöd till myndighetens verksamhet. Tillsammans med ytterligare en kommunikatör och en innehållsproducent arbetar du för att tillgängliggöra den kunskap som myndigheten producerar och löpande utveckla kommunikationen utifrån myndighetens uppdrag. Det kan innebära att utforma kommunikationssatsningar utifrån specifika regeringsuppdrag, men även att ta fram förslag på hur kommunikationen långsiktigt ska stärka förtroendet för myndigheten och den kunskap som vi förmedlar. I rollen kommer du självständigt att planera, projektleda, genomföra och följa upp målgruppsanpassad kommunikation för olika syften och kanaler. Du kommer att arbeta med kommunikation för såväl interna som externa kanaler.
Exempel på arbetsuppgifter som ingår i rollen:
- Operativt och strategiskt kommunikationsarbete kring myndighetens grunduppdrag och tidssatta regeringsuppdrag. Det kan innebära att exempelvis stödja utredare med målgruppsanalyser, idégenerering kommunikations- och kanalstrategier med mera.
- Skapa och redigera innehåll till nyhetsbrev
- Stödja verksamheten vid framtagande av innehåll och material till mässor och föreläsningar.
- Producera klarspråkade texter och underhålla innehåll för webben
- Projektleda och genomföra webinarier, seminarier och konferenser.
- Stödja vid produktion av film & poddar
- Agera beställare av kommunikationsstöd från myndighetens kommunikationsbyrå
- Producera och publicera kampanjer i egna, köpta och förtjänade kanaler
- Hantera myndighetens sociala media
- Löpande säkerställa att myndighetens kommunikation följer lagstiftning ex. kring digital tillgänglighet och GDPR.
- Kontakter med media och press.
- Omvärldsbevaka och föreslå förbättringar för att myndigheten kort- och långsiktigt ska kunna nå ut till målgrupperna.
Utifrån myndighetens storlek så förutsätter rollen en förmåga att kunna arbeta både operativt med att ge stöd i vardagen, till att utveckla myndighetens kommunikation övergripande och långsiktigt.
Kvalifikationskrav
Vi söker dig som har god kunskap om kommunikationsprocesser och hög förmåga att bedöma vad som krävs för att nå ut till olika målgrupper, både vad gäller anpassning av innehåll men även förståelse för behov, tonalitet och kanaler. Du ska ha som lägst en 2 årig akademisk utbildning inom media och kommunikation eller motsvarande yrkesutbildning och ska ha arbetat som kommunikatör eller med liknande uppdrag i minst 5 år. Du ska också ha erfarenhet av att projektleda tidsatta kommunikationsprojekt och ha arbetat med innehållsarbete för webb. Rollen kräver att du har mycket goda kunskaper i svenska, goda kunskaper i engelska och är van att hålla muntliga presentationer. Arbetet förutsätter att du har en hög förmåga att nyttja digitala verktyg som ex. webbpubliceringssystem.
Det är meriterande om du har kunskap om lagstiftning kopplat till kommunikation inom offentlig sektor, ex. klarspråk, digital tillgänglighet och GDPR, samt om du har erfarenhet av att vara kravställare mot underleverantörer.
Mycket av arbetet sker i nära samarbete med utredare och kollegor. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Anställningen
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde efter överenskommelse.
Provanställning i 6 månader tillämpas.
Lön
Individuell lönesättning tillämpas.
Ansökan
Sista dag för ansökan är den 29/10 2024.
Skicka din ansökan med e-post till info@mfof.se, (eventuella bilagor bör vara i pdf-format) eller med vanligt brev till Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd, Box 35, 931 21 Skellefteå.
Kom ihåg att ange diarienummer AD 2024-1567 på din ansökan
Kontaktpersoner
Avdelningschef
Madelene Wigenstam, 010-190 11 22
Fackliga företrädare:
SACO: Liselott Holmberg, liselott.holmberg@mfof.se // 010-190 10 96
ST: ST Direkt, 0771-555 444
Uppdaterad senast